Κυβέρνηση ΝΔ: Το μεγάλο φαγοπότι





 – Απεντάσσει υποδομές μοιράζοντας λεφτά στους «μεγάλους»


Μέχρι και σε απεντάξεις αντιπλημμυρικών έργων έχει προχωρήσει η κυβέρνηση της Ν.Δ., δείγμα της γενικευμένης ανικανότητας που επιδεικνύει στη διαχείριση των κονδυλίων από το Ταμείο Ανάκαμψης και το ΕΣΠΑ. Την ίδια στιγμή, η απορρόφηση χρημάτων από το Ταμείο Ανάκαμψης είναι μόλις 8%, περίπου 4,5 δισ. ευρώ πόρων παραμένουν αδιάθετα και η κυβέρνηση φροντίζει να στείλει τα μεγάλα κονδύλια σε πολύ λίγους, αφήνοντας εκτός ουσιαστικής ενίσχυσης χιλιάδες μικρομεσαίες επιχειρήσεις.


Είναι χαρακτηριστικό ότι, σύμφωνα με ειδική μελέτη του Ινστιτούτου ΕΝΑ, το 85,9% του συνολικού ποσού των δανείων αφορά σε δανειοδοτήσεις μεγαλύτερες των 10 εκατ. ευρώ και αντιστοιχεί σε 63 δάνεια, τα οποία έχουν λάβει μόλις 36 εταιρείες / όμιλοι! Αλλά η κυβέρνηση της Ν.Δ. δεν έμεινε μόνο εκεί. Όπως κατήγγειλε ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος και τομεάρχης Οικονομικών του ΣΥΡΙΖΑ-Π.Σ. Νίκος Παππάς προς τον υπεύθυνο αναπληρωτή υπουργό Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Νίκο Παπαθανάση, η κυβέρνηση έδωσε ενισχύσεις 667 εκατομμύρια ευρώ σε 100.000 επιχειρήσεις και 18 δισ. ευρώ σε 500 μεγάλες επιχειρήσεις, κάτι που δείχνει την πολιτική κατεύθυνση της Ν.Δ. και τον τρόπο που γυρίζει την πλάτη στη μεσαία τάξη.

Εκτός 5G ηλεκτρονικά διόδια, σιδηρόδρομο;

Τα πυρά από την αξιωματική αντιπολίτευση έφεραν στην επιφάνεια το ζήτημα των υποδομών της χώρας, την πορεία των έργων και τον ρόλο του Ταμειου σε μεγάλα έργα, σε όλη την Ελλάδα και στην Αττική. Εν μέσω κλιμάκωσης της κλιματικής κρίσης, σύμφωνα με το υπό αναθεώρηση Εθνικό Σχέδιο Ανάκαμψης, όπως τονίζουν και από τον ΣΥΡΙΖΑ-Π.Σ., η κυβέρνηση προχωρά σε αφαίρεση έργων συνολικού προϋπολογισμού 800 εκατ. ευρώ λόγω αδυναμίας έγκαιρης υλοποίησης και μάλιστα στα έργα που προτείνεται να απενταχθούν από τη χρηματοδότηση του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας περιλαμβάνονται οι διάδρομοι 5G, που προβλεπόταν να αναπτυχθούν στο εθνικό οδικό δίκτυο, τα ηλεκτρονικά διόδια, η ανάταξη του σιδηροδρομικού δικτύου της Βόρειας Ελλάδας, κάποια έργα ύδρευσης, αλλά και αντιπλημμυρικά έργα υποδομών.

Ποια έργα απεντάχθηκαν

Το πλέον ανησυχητικό είναι ότι στα έργα που απεντάχθηκαν από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας περιλαμβάνονταν και αντιπλημμυρικά έργα, ενώ στα προγράμματα του ΕΣΠΑ που υστερούν περισσότερο προπορεύεται το Πρόγραμμα Αγροτικής Ανάπτυξης. Η συνολική απορρόφηση όλων των προγραμμάτων του ΕΣΠΑ 2014 – 2020, πλην του Προγράμματος Αγροτικής Ανάπτυξης, μέχρι 30.09.2023 ήταν 88%. Συνεπώς, απαιτείται εντός του υπολειπόμενου διαστήματος του 2023, τελευταίας επιλέξιμης χρονιάς, η απορρόφηση ενός σημαντικού ποσοστού, της τάξης του 12%, που αντιστοιχεί σε περίπου 2,34 δισ. ευρώ κοινοτικής συνδρομής (για το ΠΑΑ απαιτούνται επιπλέον 1,75 δισ. ευρώ). Τα τέσσερα αντιπλημμυρικά έργα που είχαν ενταχθεί στο «Ελλάδα 2.0» και συγκεκριμένα στον πυλώνα 1 «Πράσινη Μετάβαση», στον άξονα 1.4 «Αειφόρος χρήση των πόρων, ανθεκτικότητα στην κλιματική αλλαγή και διατήρηση της βιοποικιλότητας» και στη δράση 16882 «Αντιπλημμυρικά έργα» είναι τα εξής:

– Κατασκευή συμπληρωματικών έργων ταμιευτήρα Μπραμιανού, αντιπλημμυρικών έργων Γρα Λυγιάς και φράγματος Μύρτου Π.Ε. Λασιθίου Κρήτης (υποπράξη 1, κωδικός ΟΠΣ ΤΑ 5163937, προϋπολογισμός 60.123.000 ευρώ).

– Εγγειοβελτιωτικά έργα παραλίμνιων περιοχών Αμβρακίας- Αμφιλοχίας και Βάλτου Ν. Αιτωλοακαρνανίας (Α’ Φάση) (υποπράξη 2, κωδικός ΟΠΣ ΤΑ 5162260, προϋπολογισμός 79.010.000 ευρώ).



– Εργο αντιπλημμυρικής προστασίας του Δήμου Λουτρακίου – Περαχώρας – Αγ. Θεοδώρων (Β’ Φάση) (υποπράξη 3, κωδικός ΟΠΣ ΤΑ 5161732, προϋπολογισμός 25.500.000 ευρώ).

– Εργα διευθέτησης ρεμάτων περιοχής Ωραιοκάστρου και κατασκευή απαραίτητων δικτύων ομβρίων (υποπράξη 4, κωδικός ΟΠΣ ΤΑ 5150288, προϋπολογισμός 17.850.000 ευρώ).

Ο συνολικός τους προϋπολογισμός είναι 182.485.000 ευρώ.


Οι πόροι που λιμνάζουν

Οι λιμνάζοντες πόροι (πόροι που έχει στην άμεση διάθεσή της η χώρα και δεν έχουν ενεργοποιηθεί μέσω δράσεων και προγραμμάτων) παραμένουν ιδιαίτερα υψηλοί και υπολογίζονται στα 4,5 δισ. ευρώ. Οι πληρωμές υπολογίζονται σε 6,6 δισ. ευρώ, εκ των οποίων 4,1 δισ. ευρώ αφορούν σε λογιστικές πληρωμές και μόλις 2,5 δισ. ευρώ αφορούν πραγματικές πληρωμές. Η λογιστική απορρόφηση επί των συνολικών πόρων είναι τουλάχιστον διπλάσια της πραγματικής απορρόφησης, δημιουργώντας μια πλασματική εικόνα σχετικά με την ταχύτητα υλοποίησης των ενταγμένων έργων. Η διάκριση μεταξύ λογιστικών και πραγματικών πληρωμών είναι σημαντική, καθώς οι λογιστικές πληρωμές, ως απλές ενδιάμεσες μεταφορές χρημάτων, δεν συμμετέχουν στον υπολογισμό του ΑΕΠ και δεν έχουν κάποια επίπτωση στην πραγματική οικονομία. Ειδικότερα υπολογίζεται ότι επί των συνολικών πόρων του Εθνικού Σχεδίου:

– Η συνολική λογιστική απορρόφηση είναι 22%, ενώ η συνολική πραγματική απορρόφηση υπολογίζεται σε μόλις 8%.

– Η λογιστική απορρόφηση του σκέλους των επιχορηγήσεων είναι 21%, ενώ η πραγματική απορρόφηση υπολογίζεται σε 10%.

– Η λογιστική απορρόφηση του σκέλους των δανείων είναι 23%, ενώ η πραγματική απορρόφηση υπολογίζεται σε 6%.

https://www.makeleio.gr/%ce%b5%cf%80%ce%b9%ce%ba%ce%b1%ce%b9%cf%81%ce%bf%cf%84%ce%b7%cf%84%ce%b1/%ce%9a%cf%85%ce%b2%ce%ad%cf%81%ce%bd%ce%b7%cf%83%ce%b7-%ce%9d%ce%94-%ce%a4%ce%bf-%ce%bc%ce%b5%ce%b3%ce%ac%ce%bb%ce%bf-%cf%86%ce%b1%ce%b3%ce%bf%cf%80%cf%8c%cf%84%ce%b9-%ce%91%cf%80%ce%b5%ce%bd%cf%84/

Δημοσίευση σχολίου

0 Σχόλια