«ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΟ ΠΟΚΕΡ» για Δυνατούς! Το νέο γερό χαρτί στη… θαλάσσια τσόχα είναι το «10»!



ΡΑΓΔΑΙΕΣ ΓΕΩΠΟΛΙΤΙΚΕΣ ΕΞΕΛΙΞΕΙΣ

Η νορβηγική Statoil επιχειρεί για πρώτη φορά την είσοδό της στην κυπριακή αγορά φυσικού αερίου διεκδικώντας το οικόπεδο 10 της κυπριακής ΑΟΖ, στα πλαίσια του τρίτου γύρου αδειοδότησης. Σε συνέντευξή του στον Φιλελεύθερο και τη Cyprus Weekly, ο εκτελεστικός αντιπρόεδρος της Statoil, Τιμ Ντότσον, εξήγησε περισσότερα για την επιχειρησιακή προσέγγιση του πετρελαϊκού κολοσσού.

Η Statoil είναι η μεγαλύτερη εταιρεία υπεράκτιας εξόρρυξης υδρογονανθάκων στον κόσμο και ο δεύτερος μεγαλύτερος προμηθευτής φυσικού αερίου στην Ευρώπη μετά από την Gazprom. Παρόλα αυτά, η κατά τα 67% κρατική εταιρεία περίμενε μέχρι τον τρίτο γύρο αδειοδότησης στην κυπριακή ΑΟΖ για να υποβάλει προσφορά. Η Statoil διεκδικεί το οικόπεδο 10, το πιο δημοφιλές της ΑΟΖ, αφού έχει προσελκύσει το ενδιαφέρον όχι μόνο της κοινοπραξίας Eni-Total και της κοινοπραξίας του αμερικανικού κολοσσού ExxonMobil and της Qatar Petroleum.

Παρά το γεγονός ότι η Statoil είχε ήδη διενεργήσει δισδιάστατες έρευνες στην περιοχή, απέφευγε να κινηθεί. Αυτό άλλαξε μόλις η ΕΝΙ ανακάλυψε 30 τρισεκατομμύρια κυβικά πόδια φυσικού αερίου στο κοίτασμα Ζορ, σε απόσταση μόλις έξι ναυτικών μιλίων από την κυπριακή ΑΟΖ.
«Στη διαδικασία εξερεύνησης κοιτασμάτων συμβαίνει συχνά να πετυχαίνει κανείς νέα αποτελέσματα και να ενθαρρύνεται από τις ανακαλύψεις άλλων», ανέφερε στον «Φ», ο εκτελεστικός αντιπρόεδρος της Statoil, Τιμ Ντόντσον.

Σύμφωνα με τον κ. Ντόντσον, η Statoil φέρνει τρία ποιοτικά χαρακτηριστικά στην κυπριακή διαδικασία εξώρρυξης φυσικού αερίου.

Το πρώτο είναι το μέγεθος και η εμπειρία στην εκμετάλλευση υποθαλάσσιων κοιτασμάτων υδρογονανθάκων. «Είμαστε η μεγαλύτερη εταιρεία εξόρρυξης και εκμετάλλευσης υποθαλάσσιων κοιτασμάτων στον κόσμο. Λειτουργούμε περισσότερες εγκαταστάσεις και τρυπάμε υποθαλάσσια κοιτάσματα περισσότερο από κάθε άλλη εταιρεία», είπε ο κ. Ντόντσον.

Το δεύτερο είναι καινοτομία. «Η Statoil είναι καινοτόμος εταιρεία. Μεγάλο μέρος της τεχνολογίας για εκμετάλλευση υποθαλάσσιων κοιτασμάτων έχει αναπτυχθεί στη Νορβηγία, κατόπιν δικής μας πρωτοβουλίας. Η πιο πρόσφατη προσθήκη σε αυτό το πορτοφόλιο είναι η υποθαλάσσια μονάδα συμπίεσης φυσικού αερίου», ανέφερε ο εκτελεστικός αντιπρόεδρος της νορβηγικής εταιρείας.

Η υποθαλάσσια μονάδα συμπίεσης φυσικού αερίου, η οποία αναπτύχθηκε για το κοίτασμα Åsgard στη θάλασσα της Νορβηβίας, καταργεί την ανάγκη ύπαρξης πλατφόρμας συμπίεσης στην επιφάλεια της θάλασσας. Αντίθετα, η υποθαλάσσια μονάδα, συμπιέζει το φυσικό αέριο στο βυθό της θάλασσας και το μεταφέρει στη στεριά μέσω υποθαλάσσιων αγωγών. Εκεί καθαρίζεται από το νερό και το διοξείδιοτου άνθρακα και στη συνέχεια υγροποιείται πριν διατεθεί στην παγκόσμια αγορά.

«Κοντά στο τέλος της ωφέλιμης ζωής ενός κοιτάσματος, η πίεση μειώνεται δραστικά… με την υποθαλάσσια συμπίεση μπορεί κανείς να μεταφέρει περισσότερο αέριο στην επιφάνεια», εξηγεί ο κ. Ντόντσον και προσθέτει: «Είναι πολύ πιο φθηνή λύση από την κατασκευή μιας νέας πλατφόρμας».

Οι υποθαλάσσιες μονάδες συμπίεσης κατασκευάζονται κατά τέτοιο τρόπο ώστε να μην εμποδίζουν την αλιεία και να μην επηρεάζουν τη θερμοκρασία του νερού.

Απαντώντας την ερώτηση εάν η υποθαλάσσια μονάδα μπορεί να είναι επιλογή και για την Κύπρο, ο κ. Ντόντσον είπε: «Μπορεί να είναι ένα μοντέλο. Υπάρχει όμως και η εναλλακτική λύση των αγωγών. Η μεταφορά αερίου μέσω αγωγών στις αγορές είναι πραγματική εναλλακτική λύση αφού συνήθως είναι φθηνότερη επιλογή».

Εκτός από τη μακρά εμπειρία στην εκμετάλλευση υποθαλάσσιων κοιτασμάτων και την ανάπτυξη αντίστοιχης τεχνολογίας, η Statoil έχει και ένα τρίτο ποιοτικό χαρακτηριστικό, το αποκαλούμενο νορβηγικό μοντέλο. «Με το νορβηγικό μοντέλο επιδιώκουμε να παράγουμε αξία όχι μόνο για την εταιρεία μας αλλά και για τις κοινωνίες των χωρών στις οποίες δραστηριοποιούμεθα. Πρέπει να αποδείξει κανείς ότι λαμβάνει υπόψη τις τοπικές κοινωνίες, την ευρύτερη περιφέρεια», τονίζει ο εκτελεστικός αντιπρόεδρος της Statoil. «H διαφάνεια είναι απολύτως αναγκαία. Ο διάλογος με τις κυβερνήσεις και τους πολίτες πρέπει να είναι ανοιχτός και ειλικρινής».

Η Statoil ερευνά και έχει μεγάλες απαιτήσεις από τις εταιρείες με τις οποίες συνεργάζεται. Για παράδειγμα συνεργάζεται συχνά με την ExxonMobil και την Eni, τις εταιρείες-ανταγωνιστές της για το οικόπεδο 10 της κυπριακής ΑΟΖ. «Δεν έχουμε την πολυτέλεια να κάνουμε λάθος», λέει ο Dodson.

Ρητή δέσμευση για υλοποίηση του σχεδίου

Ο εκτελεστικός αντιπρόεδρος της Statoil δεν δείχνει να ανησυχεί ιδιαίτερα για το ενδεχόμενο να στείλει η Τουρκία ερευνητικά ή και πολεμικά πλοία σε περιοχές της κυπριακής ΑΟΖ όπου θα γίνονται γεωτρήσεις, όπως είχε συμβεί κατά τις αντίστοιχες δραστηριότητες της Noble το 2011 και της ΕΝΙ το 2014.

«Αν μας δοθεί η άδεια έρευνας και εκμετάλλευσης δεσμευόμαστε να πραγματοποιήσουμε σεισμικές μελέτες, ερευνητικές γεωτρήσεις και, αν χτυπήσουμε κοίτασμα, εν δυνάμει να το αναπτύξουμε. Είμαστε σίγουροι για τις ενέργειές μας διότι θεωρούμε ότι το οικόπεδο 10 δεν είναι διαφιλονικούμενο… Επιλέγουμε να μην εμπλεκόμαστε όπου υπάρχουν πολιτικά ζητήματα αυτού του είδους», τόνισε ο κ. Ντόντσον.

Παρά το γεγονός ότι η συμφωνία οριοθέτησης της ΑΟΖ μεταξύ της Κύπρου και της Αιγύπτου έχει κατατεθεί στα Ηνωμένα Έθνη, η Τουρκία υποστηρίζει ότι μέρος των οικοπέδων 1, 4, 5, 6 και 7 της κυπριακής ΑΟΖ βρίσκονται εντός της δικής της υφαλοκρηπίδας. Επιπλέον, τον Σεπτέμβριο του 2011 (έπειτα από την έναρξη γεωτρήσεων της Noble) η Εταιρεία Πετρελαίων της Τουρκίας (ΤΡΑΟ) υπέγραψε συμφωνία με την «κυβέρνηση» των κατεχομένων για τα οικόπεδα 1, 2, 3, 8, 9, 12 και 13. Η συμφωνία αυτή δεν συμπεριλαμβάνει τα οικόπεδα 10 και 11.

Θα έχει ρόλο κλειδί η Κύπρος

Το νορβηγικό μοντέλο περιλαμβάνει επίσης την ανάπτυξη υπηρεσιών σε τοπικών επίπεδο. «Στη Νορβηγία κάνουμε μια πολύ συνειδητή προσπάθεια να αναπτύξουμε υποστηρικτικές υπηρεσίες σε τοπικό επίπεδο ή και σε επίπεδο περιφέρειας», ανέφερε ο κ. Ντόντσον.

Αυτό περιλαμβάνει τις υπηρεσίες προμηθειών και τροφοδοσίας. «Κάποιος πρέπει να προμηθεύει τα τρόφιμα που αποστέλλονται στην πλατφόρμα, πρέπει να υπάρχει μια βάση ανεφοδιασμού για τα χημικά και τα υλικά που απαιτούνται στη διαδικασία εξόρυξης και τη διαδικασία πόντισης αγωγών», επεσήμανε. «Αυτό είναι το ένα σκέλος. Το άλλο είναι η δημιουργία απασχόλησης, παρέχοντας στις τοπικές κοινότητες θέσεις εργασίας». Ο πολύ ανεπτυγμένος τομέας της ναυτιλίας είναι μια καλή βάση εκκίνησης για την Κύπρο. «Η Νορβηγία είχε παρόμοια βάση εκκίνησης με την Κύπρο από τη στιγμή διέθετε ισχυρή ναυτιλία», ανέφερε ο κ. Ντόντσον.

Το αν θα μπορέσει η Κύπρος να καταστεί περιφερειακός κόμβος για το φυσικό αέριο θα εξαρτηθεί σε μεγάλο βαθμό από τις ποσότητες υδρογονανθράκων που θα ανευρεθούν.

«Προφανώς η Κύπρος είναι γεωγραφικά τοποθετημένη σε κεντρικό σημείο. Βρίσκεται στην Ανατολική Μεσόγειο, αλλά βλέπει επίσης και προς την ευρωπαϊκή αγορά φυσικού αερίου. Αν βρεθούν σημαντικά αποθέματα αερίου, τότε δεν είναι διόλου απίθανο η Κύπρος να διαδραματίσει ρόλο κλειδί στον τομέα ενέργειας για ολόκληρη την περιοχή», είπε ο εκτελεστικός αντιπρόεδρος της Statoil. Αυτό βέβαια δεν θα γίνει από την μια μέρα στην άλλη.

«Ο ρυθμός ανάπτυξης έχει να κάνει τόσο με τις διαθέσιμες αγορές όσο και με τις υποδομές. Στην Αίγυπτο, βέβαια, υπάρχουν ήδη εδραιωμένες υποδομές, ενώ στην Κύπρο δεν υπάρχουν. Επομένως, είναι πιο πιθανό να προχωρήσει κανείς προς αυτά τα μέρη όπου υπάρχει ζήτηση αλλά υπάρχουν και οι υποδομές». «ΦΙΛΕΛΕΥΘΕΡΟΣ»


Γίνετε μέλη στη σελίδα μας στο Facebook: https://www.facebook.com/123kyklopas

http://kyklwpas.blogspot.gr/

Δημοσίευση σχολίου

0 Σχόλια