Σκύρος: Το ελληνικό «φρούριο» του Αιγαίου και γιατί αποτελεί έναν από τους κύριους στόχους της Τουρκίας









Η αεροπορική βάση Σκύρου όπου φιλοξενείται η 135ΣΜ αποτελεί μια από τις σημαντικότερες της ΠΑ τόσο από άποψη επιχειρησιακής αξίας όσο και υποδομών.


Η επίσκεψη εκεί του πρωθυπουργού Αλέξη Τσίπρα ο οποίος συνοδευόταν από τον υπουργό Ενικής Άμυνας Πάνο Καμμένο αποτέλεσε απόδειξη της σημασίας που έχει η νευραλγική αυτή βάση για το αμυντικό σύστημα της χώρας.

Στη Σκύρο έχουν συγκεντρωθεί μερικά από τα πιο σημαντικά οπλικά συστήματα των ΕΔ: Συστοιχίες πυραύλων επακτίου αμύνης MM-40 Exocet, οι οποίες καλύπτουν μέχρι τις δυτικές ακτές των νησιών του Α.Αιγαίου, Α/Α συστήματα μεγάλου βεληνεκούς MIM-104 Patriot PAC-3, SHORADS Skyguard «Βέλος», και φυσικά αποτελεί την βάση εξόρμησης των Mirage 2000-5 Mk2 και λίαν προσφάτως των F-16 block 52+ που εκτελούν , καθήκοντα readiness, ενίοτε και των εκσυγχρονισμένων F-4E Peace Icarus από την 117 ΠΜ της Ανδραβίδας.

Η Σκύρος αποτελεί τον κεντρικό πυλώνα της ελληνικής αεράμυνας και του συστήματος ελέγχου της ναυσιπλοΐας στο Αιγαίο.


Τα τουρκικά μαχητικά που εισέρχονται στο FIR από την περιοχή της Λέσβου, έχουν να... διαλέξουν: Εγκλωβισμό από τα MIM-104 Patriot PAC-3 της Ελευθερούπολης ή της Σκύρου;

Και τα πλοία που πλέουν σε απόσταση 40 χλμ. από τις ακτές της Σκύρου, αν γλιτώσουν από τις συστοιχίες της Λήμνου, θα πρέπει να «ματώσουν» για να περάσουν στο νότιο Αιγαίο.

Οι υποδομές της 135ΣΜ ειδικότερα είναι τέτοιες που επιτρέπουν όχι μόνο τον ανεφοδιασμό και την επανεξυπηρέτηση των αεροσκαφών αλλά την ασφαλή φιλοξενία τους.

Οι εργασίες για την κατασκευή της βάσης ξεκίνησαν λιγότερο από ένα χρόνο μετά την τουρκική εισβολή στην Κύπρο και συγκεκριμένα το Μάιο του 1975 και ολοκληρώθηκαν έξι χρόνια αργότερα το καλοκαίρι του 1981.

Πριν ολοκληρωθούν οι εργασίες, στις 20 Σεπτεμβρίου του 1977 συστάθηκε το Αεροπορικό Απόσπασμα Σκύρου που υπαγόταν στο ΑΤΑ και διοικητικά υποστηριζόταν από την 142 ΣΑΕ (ΠΑΕ) και κατόπιν από την 111ΠΜ.

Το καλοκαίρι του 1978 (3 Ιουλίου) προσγειώθηκε στο νέο τότε αεροδρόμιο το πρώτο αεροσκάφος της ΠΑ ένα T-33 με αριθμό σειράς 916 που είχε καθήκοντα συνδέσμου. Η 135ΣΜ συγκροτήθηκε επίσημα λίγο μετά την ολοκλήρωση των εργασιών τον Δεκέμβριο του 1981 και πολύ σύντομα ξεκίνησε να υποδέχεται τα πρώτα αεροσκάφη επιφυλακής.

Αυτά ήταν τα F-5A Freedom Fighter (15 Φεβρουαρίου 1982) ενώ το 1984 ακολούθησαν τα Mirage F1CG και των Μοιρών της 114ΠΜ.
Στη δεκαετία του 90 βασικοί φιλοξενούμενοι παρέμειναν τα F1 τα οποία στη συνέχεια συμπληρώθηκαν από τα F-4E και αργότερα από τα Mirage 2000. Από τον Δεκέμβριο του 1999 έχει εγκατασταθεί και αναπτυχθεί στο αεροδρόμιο και η 22η Μοίρα Κατευθυνόμενων Βλημάτων Patriot.

Το πρώτο και σημαντικότερο όσο και προφανές επιχειρησιακό πλεονέκτημα της 135ΣΜ είναι ότι περιορίζει σημαντικά τους χρόνους μετάβασης των μαχητικών readiness στους χώρους όπου η τουρκική Αεροπορία πραγματοποιεί τις παραβιάσεις της στο Α.Αιγαίο.

Εκτός όμως από τα καθαρά επιχειρησιακά οφέλη υπάρχουν και τα οικονομικά εξαιτίας της μικρότερης κατανάλωσης καυσίμου. Το αεροδρόμιο της Σκύρου απέχει 105 χλμ. από την Τανάγρα και από την 111ΠΜ 150 χλμ.

Η Σκύρος είναι πρακτικά το αεροπλανοφόρο της ΠΑ στο κεντρικό Αιγαίο σε καίρια θέση μέσω της οποίας ελέγχεται όλο το κεντρικό Αιγαίο, τόσο με τα βλήματα Patriot όσο και με τα Exocet και για αυτό συνιστά ένα από τους μεγαλύτερους και σημαντικότερους στόχους της τουρκικής Αεροπορίας.











Φωτογραφίες © Γιάννης Ρηγόπουλος

Τα αεροσκάφη Mirage 2000-5 με οπλικό φορτίο τους τα βλήματα MICA αποτελούν ένα απο τους μεγαλύτερους φόβους της τουρκικής Αεροπορίας. Όταν επιχειρούν από την 135ΣΜγίνονται ακόμη πιο επίφοβα.





Τα Mirage F1CG αποτέλεσαν για χρόνια το φόβητρο των Τούρκων πιλότων πάνω από το Αιγαίο. Ήταν μαζί με τα F-5A τα πρώτα αεροσκάφη που ανέλαβαν καθήκοντα readiness από την 135ΣΜ.






pronews.gr

Δημοσίευση σχολίου

0 Σχόλια